8 ieteikumi veselīgākai ikdienai

by - 23:35


Visiem zināmi, bieži atkārtoti un tomēr ikdienā nereti piemirsti, pavisam vienkārši un jebkuram dzīvesveidam vai uztura piekritējam noderīgi ikdienišķie sīkumiņi un triki, kas mūsu dzīvi var padarīt tikai veselīgāku un palīdzēt ar vienu solīti tuvāk pavirzīties veselīga, aktīva un ideālā svara uzturoša dzīvesveida virzienā.

Veidosim veselīgāku ikdienu kopā ar šiem pāris trikiem?
Vai piekopjat tos savā ikdienā? Vai tas strādā?

  • Ūdens ar piedevām! Grūti iedzert tīru ūdeni, tā, lai būtu uzņemta vismaz minimālā nepieciešamā ūdens dienas deva? Pavisam vienkārši vari uzlabot ūdens garšu, papildinot to ar augļu vai dārzeņu šķēlītēm un piešķirot tam arvien jaunas garšas nianses! 
Mani iecienītākie ūdens papildinājumi: mango gabaliņi, selerijas kāta šķēlītes, gurķu šķēlītes, burkānu šķēlītes, bumbiera gabliņi.
Brīva vaļa Tavai improvizācijai - iegriez pāris šķēlīšu kāda augļa vai dārzeņa ūdens glāzē un, tici man, ūdens dzeršana kļūs interesantāka.

  • Kožļājamā gumija noder! Bez cukura  kožļājamā gumija var būt labs līdzeklis, kā izvairīties no `kaut kā` mutē iemešanas vakariņu gatavošanas laikā. 
Galu galā, kam nav gadījies (arī man un bieži vien!), ka atnāc no darba diezgan izsalcis un, kamēr gatavo savu vakariņu porciju, piemēram, dārzeņu sacepumu ar sieru, tikmēr pa ceļam paķer kādu grissini maizes standziņu un jau griežot sieru, ko pievienot sacepumam, nevilšus iemet mutē vairākus siera gabaliņus un, skat, ledusskapī vēl aizķērusies pusapēsta olīvu bundžiņa no vakardienas Grieķu salātu vakariņām - un tā, neko ļaunu nenojausdami apēdam daudz vairāk kā vajadzētu un gribētos, pat tad, ja tas nav nekas neveselīgs! Tātad risinājums - kožļājamā gummija, kas atvairīs domas, no kaut kā lieka iemešanas mutē pirmas būsi apsēdies pie galda ar pilnībā gatavu porciju sev priekšā. 

  • Dārzeņu nūdeles pret Spagetti makaroniem! Klasisko miltu spagetti vietā pagatavo nūdeles no kabača, cukini, gurķa, burkāna vai ķirbja un iegūsti dubultā - veselīgos vitamīnus un šķiedrvielas no dārzeņiem, kā arī daudz mazāk kaloriju, kā tradicionālo miltu nūdeļu uzturvērtībā. 
Bet, ja tomēr dārzeņu nūdeles galīgi nav tas, ko Tu šodien vēlies, tad salīdzinoši veselīga alternatīva klasiskajiem Spagetti būs dažādi alternatīvie nūdeļu veidi - melno pupiņu spagetti, sojas pupiņu nūdeles, u.t.t. (nopērkami, piemēram, Stockmann - meklē Āzijas stila produktu un izejvielu plauktos). Vairāk par melno pupiņu nūdelēm un recepti meklē šeit.

Bet tie, kas tagad skaļi grib teikt, ka dārzeņi savu uzturvērtību tāpat zaudēs, ja iecepsim tos kūciņā vai kēksiņā, jo vislabāk tos ēst svaigus, tad, protams, tam nevar nepiekrist (un, lūdzu, neviens neliedz un pat aicina - jā, ēdiet svaigus dārzeņus, cik tik uziet!), bet pretī teikšu, ka tiem, kam gribās ko saldu, tad labāk vienalga būs apēst šādu gardumu, kurā lielu mīklas daļu veido dārzenis, nevis tikai milti un treknas, kalorijām bagātas sastāvdaļas.

  • Dabīgie saldinātāji baltā cukura vietā! Gatavojot gardumus mājās vari aizstāt balto cukuru ar dabīgi saldinošām alternatīvām, kā dateles, kokosriekstu skaidiņas, banāns, žāvētas aprikozes, vai vismaz izvēlies kaut mazliet veselīgākas alternatīvas - Agaves sīrups, Kļavu sīrups, Dateļu sīrups vai citus līdzīgus cukura aizvietotājus. 

Lūk, dažas idejas BEZ cukura saldumiem, piemēram, vairāku veidu karameļu garšas kūciņas bez grama cukura - svaigā šokolādīgā karameļkūka, ceptie dateļu karameļgroziņi, riekstu karameļkūciņas Snickers, vai Siera kūka ar braunija pamatni un Agaveas sīrupu un stēviju kā saldinātājiem.

  • Aizstāj kviešu miltus ar uzturvērtīgākiem produktiem! Kūkās, cepumos, kēksiņos, pankūkās un pat sāļajās kēksu vai maizīšu mīklās - visur! Iemācies padarīt savu ēdienu uzturvielām bagātāku `tukšo`balto miltu vietā, izvēloties veselīgākas alternatīvas, kas turklāt piešķirs papildu šķiedrvielas, vitamīnus vai minerālvielas Tavam gatavojamajam gardumam.
Manu iecienītāko produktu topa augšgalā, noteikti ir Turku zirņu milti, kam ir ļoti labas `lipekļa` līmenis, kas nozīmē, ka mīklas izstrādājumi labi turēsies kopā pat neizmantojot olas.
Tāpat, protams, mandeļu milti, pilngraudu auzu pārslu milti, griķu milti, kailgraudu miežu milti, kukurūzas milti, kokosriekstu milti, zemesriekstu milti! Iespēju un variāciju ir tik daudz! Starpcitu, riekstu miltus vari pagatavot saviem spēkiem, smalki, līdz miltu konsistencei, samaļot lobītas mandeles vai kokosa skaidiņas, vai lobītus zemesriekstus, tāpat miltos vari samalt zaļos griķus vai auzu pārslas.
Mandeļu milti, piemēram, piešķirs neatkārtojamu garšas niansi un veselīgās uzturvērtības devu, tāpēc nebaidies pagatavot ne tikai garšīgus mandeļu cepumus un kēksiņus, bet arī izmantot mandeļu miltus klasisko biskvītu receptēs cepot kūku. Biskvīts šajā gadījumā, iespējams, būs nedaudz trauslāks un ne tik pufīgs, tomēr ar izteiktu garšu un mandeļu aromātu.
Lūk, tikai dažas no manām idejām receptēm bez kviešu miltiem:

Kūku pamatnītes bez kviešu miltiem - vari gatavot gan kūku pamatnītes izmantojot dažādas kombinācijas ar iepriekš pieminētajiem miltu veidiem, gan arī sablenderēt kopā riekstus un/vai dažādas sēklas ar žāvētajiem augļiem, vislabāk, datelēm vai datelēm un citu žāvēto augļu piejaukumu, piemēram: superfūdu pamatnīte krēmīgas siera kūkas versijai, kokosa-auzu pamatnīte svaigajai šokolādes karameļkūkai , auzu-godži un žāvēto plūmju pamatnīte vai pat izmantot mandeļu-apelsīnu cepumu mīklu, kā pamatu, piemēram, siera kūkai.


Vai vēl dažādas kēksiņu un maizīšu receptes un linkus meklē šajā rakstiņā par veselīgo saldo un sāļo mafinu, kēksiņu un maizīšu versijām.

  • Uzkodas! Turi jau uzkodu lieluma gabaliņos sagrieztus augļus/dārzeņus savā ledusskapī vai birojā, lai būtu veselīgs našķis, ikreiz, kad gribās, ko `uzgrauzt`, jo tie nebūs tik sātīgi, kā sauja riekstu (kas, protams, arī nav tas sliktākais salīdzinājumā ar Snickers batoniņu :)), bet tajā pašā laikā ļaus Tev veselīgi "apēst" darba stresu, pēcpusdienas nogurumu, vai citus iemeslus, kas liek skatīties našķu virzienā
Iesaku - mizoti burkāniņi, selerijas kāti, paprikas gabaliņi, gurķa šķēlītes, selerijas saknes gabaliņi u.t.t.

  • Izkusties! Protams, kā tad bez tā! Un, šeit es domāju, ne jau tikai sporta zālē vai ikdienas rīta rosmē un vakara cēliena pirmsmiega ķermeņa izstaipīšanas vingrojumos vai brīvdienu garajās pavasarīgajās pastaigās, bet arī ikreiz, kad, šķiet, nepamatoti (t.i. ārpus ierastā ēdienreižu laika), atkal gribās kaut ko uzkost!
Piemēram - uztaisi 10-20 pietupienus, tā vietā, lai iemestu mutē šokolādes konfekti brīdī, kad gribās kaut ko uzkost, lai gan patiesībā nemaz neesi izsalcis.
Šada veida aktivitāte ne tikai izkustināa ķermeni, bet arī atvairīs domas no konfektēm, ļaus mazliet izvēdināt galvu, iegūt jaunu enerģiju un turpināt iesāktos darbus.

Kādi ir Tavi ikdienas veselīgie ieradumi un rituāli?

You May Also Like

0 comments