Augu pieni! Mandeļu, sojas, auzu jeb kādu alternatīvo pienu izvēlēties?

by - 01:17


Jau iepriekš rakstīju par to, kur visplašākajā izvēlē parasti iegādājos dažādus augu izcelsmes pienus (lasi šeit), sākot no standarta sojas un mandeļu un beidzot pat ar speltas kviešu un citiem pavisam interesantiem alternatīvajiem piena dzērieniem.

Bet kurus alternatīvos pienus iekļaut savā ēdienkartē? Un kāds ir to pozitīvais devums?

Visbiežāk smūtiju, brokastu putru, pankūku, kakao un citās receptēs, govs piena aizvietošanas vai uztura dažādošanas nolūkā, pierasts izmantot mandeļu, rīsu, kokosriekstu, auzu vai sojas pienus, jo tie ir arī vispiejamākie un vieglāk atrodamie veikalu plauktos.

Tāpēc mazliet vairāk par pozitīvo katrā no tiem:

Mandeļu piens: 
  • nesatur piesātinātos taukus 
  • satur vērtīgās taukskābes no mandelēm 
  • salīdzinoši zema kaloritāte 
  • E vitamīns, ko dabīgi satur mandeles, un kas nereti tiek pievienots papildus arī ražošanas procesā (ja izvēlies veikalā iegādātu nevis pašgatavotu mandeļu pienu) 
  • darbojas kā antioksidants, 
  • veicina smadzeņu darbību 
  • veicina muskuļu atjaunošanās procesus fiziskas slodzes gadījumā 
Lūk, piemēram, dažas veselīgo ķirbju kēksiņu un pankūciņu mīklas idejas ar mandeļu pienu, šeit.

Sojas piens: 
  • no visiem alternatīvajiem pieniem, šis piena dzēriens būs visbagātīgākais proteīna avots (kas pielīdzināms govs piena proteīnu līmenim un ir vidēji 6-8 grami uz vienu dzēriena krūzi) 
  • palīdz stiprināt un atjaunot muskuļus pēc fiziskas slodzes 
  • palīdz stabilizēt asins spiedienu 
Idejai: Burvīgs vasaras zemeņu aukstais kafijas dzēriens jeb Zemeņu Frappuccino kafija ar sojas pienu, ieskaties receptē!

Rīsu piens:

Lai gan šis no augu pienu veidiem ir viens no tiem, kam var piedēvēt visaugstāko ogļhidrātu, cukura un kaloriju daudzuma pakāpi tajā, tas tomēr nenozīmē, ka rīsu piens ir slikts. 

Neitrālā garša un fakts, ka šis ir viens no vismazāk alerģiskajiem pieejamajiem pienu veidiem, ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc šis piens ir iecienīts un pieprasīts ne tikai specializētajos bio/eko veikalos, bet atrodams arī lielveikalu plauktos.

Šo iemeslu dēļ, tieši rīsu piens ir visbiežāk izmantotais piens miksētajos augu pienu sastāvos. Respektīvi, nereti, ja iegādāsies, piemēram, kvinojas pienu, tad paskaties uz sastāvu, visticamāk, kvinoja būs pievienota tikai ļoti minimāli procentuālā sastāvā, lielāko daļu veidos rīsu piena %.

Bet par pozitīvo no rīsu pienā: 
  • viens no zemākajiem tauku daudzuma līmeņiem starp visiem pieniem; 
  • nesatur piesārtinātos taukus un holesterīnu 
  • B vitamīna avots (bet vislabākais variants būs, ja izvēlēsies brūno rīsu pienu) 
  • labs magnija avots, kas savukārt palīudz regulēt asisnpiedienu 
  • labs tādu antioksidantu, kā mangāna un selēna avots 

Auzu pārslu piens: 
  • labs E vitamīna avots 
  • palīdz samazināt holesterīna līmeni asinīs 
  • satur arī A, D, E vitamīnus un kalciju 
  • Pie negatīvajām iezīmēm auzu pienam gan jāņem vērā: 
  • tam ir salīdzinoši augsts cukura līmenis 
  • var nebūt bezglutēna (atkarīgs no auzu pārslām) -tas jāņem vērā cilvēkiem, kur uzturā lieto glutēnu nesaturošu pārtiku. 

Kokosriekstu piens: 
  • labs B12 vitamīna avots 
  • satur veselīgās taukskābes 
  • zems ogļhidrātu līmenis 
  • satur arī A, D, E vitamīnus un kalciju 
  • negatīvajā ziņā šim pienam jāņem vērā, ka tas satur arī nedaudz piesātināto tauku.
Dažas idejas: 
Principā visiem alternatīvajiem pieniem galvenās pozitīvās raksturīpašības un uzturvielu devums ir atkarīgs no tajos izmantotā auga - rieksta, sēklas, graudauga, jo tieši no tā un ūdens ir pagatavoti konkrētie piena dzērieni.

Droši iesaku mēģināt un pagatavot dažādu riekstu pienus pašiem mājās, jo tad iespējams pavariēt arī garšas pēc saviem ieskatiem, gan miksējot dažādu veidu riekstu un/vai sēkliņas, piemēram, 
  • mandeļu-kokosa skaidiņu (būs Rafaello piens :)) 
  • lazdu riekstu ar kaņepju un ķirbju sēkliņām 
  • auzu pārslu ar kanēli un kardamonu vai piparkūku garšvielām; 
  • un, protams, daudz citas interesantas kombinācijas. 
Tāpat pozitīvs fakts pašgatavotajam pienam būs tas, ka varēsi brīvi regulēt tā saldumu pēc saviem ieskatiem, gan izvēloties visvēlamāko saldinātāju, gan regulējot tā daudzumu.

Protams, vari gatavot dabisku, nesaldinātu piena dzērienu, bet, ja tomēr prasās, kāda saldāka garšas nianse, tad kā saldinātājus iesaku izmantot nevis balto vai brūno cukuru, bet gan:
  • medu 
  • kļavu sīrupu 
  • agaves sīrupu 
  • dateles 
  • žāvētas aprikozes 
  • žāvētas vīģes 
Turklāt žāvētie augļi, dos ne tikai saldenumu, bet arī dažādos alternatīvā piena garšas nianses, tāpēc galvenais ir nebaidīties un eksperimentēt ar savām mīļākajām garšām!

Lai izdodas!

You May Also Like

0 comments