Svētku uzkodu galdam: Rudzu miltu groziņi

by - 01:30


Īsti latvisku garšu uzkodu groziņš, ko vari pildīt pēc sirds patikas. Noderēs svētku uzkodu galdam, kā alternatīva ierastajiem, veikalos sagādājamajiem balto kviešu miltu un sviesta jeb smilšu mīklas groziņiem.

Kāpēc veselīgāk?

Jo no pilngraudu miltiem, pie tam no pilngraudu RUDZU miltiem. Par to labajām īpašībām lasi zem receptītes

Kur iegādāties pilngraudu rudzu miltus?

Pilngraudu rudzu miltus patiesi iesaku pirkt "Grauda Spēks" veikaliņā Lāčplēša ielā 61, kur var iegādāties ne tikai dažādus pilngraudu miltu veidus, bet arī veselus graudus, pākšaugus, gatavus maisījumus, gan pankūku, gan cepumu un pat maizītes pagatavošanai, kā arī palūgt veselos graudus samalt miltos Jūsu acu priekšā (starpcitu, arī dažādi uz vietas cepti pilngraudu gardumi pieejami kopā ar aromātisku tēju vai kafiju, gan nobaudīšanai uz vietas veikaliņā, gan līdzi ņemšanai)

Bet, ja tas nav pa ceļam, nav jāuztraucas, lielveikalos pieejami Hercogs Pilngraudu Rudzu milti

Receptītes pamatsastāvā:
  • 350 g rudzu pilngraudu milti 
  • 300 g silta ūdens 
  • 10 g cepamā pulvera 
  • 60 g eļļa (man bija rapšu eļļa, kas bija palikusi pāri no saulē vītinātajiem tomātiem - laba ideja, kā izmantot eļļu pēč tomātiņu 
  • 1/2-1 TK sāls un 1/2 TK cukura (papildus sāls pēc saviem ieskatiem) 

Pārējās garšvielas un papildus piedevas jau var variēt pēc savām vēlmēm:

  • Garšvielas, piemēram: pipari, saldās paprikas pulveris, kaltēti zaļumi, kurkuma, karijs, čilli pipariņš, muskatrieksts, persilāde u.c.
  • Citas papildus piedevas no garšvielu plauktiem, piemēram: ķimenes, tomātu pārslas, sīpolu pārslas,
  • Garšu papildinājumi, piemēram, ķiemenes, sasmalcināti saulē kaltēti tomātiņi, rīvēts siers, dažādas sēkliņas - saulespuķu, sezama, ķirbju, u.t.t.

Pagatavošana:

Miltus lielā bļodā sajauc ar sāli, cukuru, cepamo pulveri. Pieliek arī pārējās vēlamās garšvielas un sastāvdaļas (sēkliņas, rīvētu sieru, ķimenes, utt). Sausā maisījuma centrā veido iedobīti, kurā pakāpeniski, visu laiku lēnām maisot, pievieno karstu ūdeni un eļļu. Karsto ūdeni nevajag pievienot visu uzreiz, jāskatās, lai gala rezultātā mīkla būtu bieza un stingra, tā lai var ar rokām veidot mazus plācenīšus, no kuriem veidot groziņu formas.

Gatavu mīklu pārsedz ar dvielīti un atļauj atpūsties vismaz kādas 30 min. Ja mīkla šķiet par šķidru, papildus var pievienot vēl miltus vai, protams, arī citas sausās sastāvdaļas pēc saviem ieskatiem - sieru, sēkliņas, sasmaltus riekstiņus, turku zirņu miltus, auzu pārslu miltus u.c., tik daudz, lai izveidotos mīcāma un veidojama mīklas konsistence.

No mīklas veido nelielas bumbiņas, katru bumbiņu uz cepampapīra izveido groziņa formā, un cep uzkarsētā cepeškrāsnī 180 grādos 12-15 min, līdz redzams, ka groziņi gandrīz stingri un izcepušies. Atdziestot tie vēl nedaudz līdz galam sacietēs.

P.s. Ja mīkla nebūs pietiekami stingra, cepoties groziņi var nedaudz pajukt (maliņas noliekties), bet kamēr silti, vēl ir iespējams tos mazliet piekoriģēt. Tāpēc, ja vēlies cept lielu daudzumu uzkodu groziņu, tad no sākuma veic izmēģinājumu tikai ar pāris groziņu izcepšanu, lai saprastu vai mīkla nav par šķidru un cepoties groziņi neizjūk, jo tad laicīgi atlikušajai mīklas daļai varēsi pievienot papildus miltus. 
VAI izmanto mafinu formiņas, lai būtu droša sajūta, ka groziņš savu formu cepšanās laikā nemainīs.

Pildījuma idejas:

Bildītēs redzamajos rudzu groziņos pildīju sarkano pupiņu pastēti, ko pagatavoju apcepot 1 sīpolu, pievienojot gatavas sarkanās pupiņas (paša vārītas vai no bundžiņas) un 3 ĒK biešu sulas, kā arī vēlamās garšvielas (Sāls, pipari, muskatrieksts u.c.) un sautējot apmēram 10 min. Pupiņas aptuveni 10 min padzesēju un, pievienojot 1 ĒK sinepes sablenderēju līdz pastētes konsistencei. Blenderējot pastēti papildus vēl var pievienot svaigo krēmveida sieru vai tieši pretēji - cieto parmesan tipa sieru, kā arī citas garšu pastiprinošas sastāvdaļas, piemēram, olīvas, svaigus vai kaltētus zaļumus, vai jebko citu, kas aizķēries ledusskapī :)

Tāpat pildījumam var izmantot, kādu no šīm iepriekš jau aprakstītajām gardo krēmiņu receptēm no Turku zirņiem, no bietēm, avokādo vai selerijas saknes.

Vēl pāris idejas pildījumam vari smelties šajā uzkodu rakstiņā, kur ir gards tunča-kukurūzas krēms, avokado-mango-jūras velšu pildījums vai kukurūzas-siera pildījums.

Rudzu pamatnīte, starpcitu, manuprāt, lieliski sader ar biezpienu, tāpēc iesaku pamēģināt pagatavot arī šos biezpiena-garneļu krēmveida salātiņus un pildīt ar tiem rudzu groziņus.


Pilngraudu rudzu miltu vērtība (informācija no "Grauda Spēks" mājas lapas)
  • Palīdz samazināt svaru, jo rudzu šķiedrvielām piemīt augsta ūdens saistīt spēja kā rezultātā ātri rodas sāta sajūta.
  • Palīdz izvairīties no žultsakmeņu veidošanās, jo pēc zinātnieku domām nešķīstošās šķiedrvielas palīdz ātrāk vadīt barību cauri gremošanas traktam, un samazina žults skābju izdalīšanos.
  • Samazina otrā tipa diabēta risku, jo rudzos ir ļoti augsts magnija un mangāna saturs, kurš ietilpst enzīmu sastāvā, kuri organismā iesaistīti glikozes un insulīna izmantošanā.
  • Palīdz izvadīt no organisma toksīnus, tādējādi samazinot resnās zarnas vēža risku. Rudzu šķiedrvielām vienāda vai pat augstāka pret vēža aktivitāte salīdzinājumā ar augļu un dārzeņu šķiedrvielām. Salīdzinājumam – lai nodrošinātu organismu ar dienā nepieciešamajām šķiedrvielām, pietiek apēst 6 šķēles rudzu rupjmaizes, kamēr burkāni būtu jāēd 1.5kg, tomāti – 6kg un apelsīni – 3kg.
  • Samazina holesterīna līmeni, zems glikemiskais indekss (GI) rudzu pilngraudiem GI=39, no pilngraudiem gatavotās sausmaizītēs GI=63, līdz ar to mazina arī sirds un asinsvadu slimību saslimšanas risku.
  • Lignīni, kas ir šķiedrvielu sastāvā sievietēm pirms menopauzes un menopauzes periodā palīdz samazināt karstuma viļņus un zināmā mērā var bremzēt osteoporozes veidošanos.

You May Also Like

0 comments